Eindhoven-de Kempen

April les 8 : Gheert's pot

Gheert Leenders, een van de oprichters van het bloemschikken bij onze afdeling, heeft zijn kast opgeruimd en potten & schalen aan de vereniging gedoneerd. Deze zijn verloot onder de gevorderden met de opdracht er tijdens de laatste les van het seizoen een stuk mee te maken. Om de duurzaamheid compleet te maken is het wederom zonder steekschuim.

Maart les 7 : Ei(vorm)

Pasen staat voor de deur, dus het is tijd voor een ei. Mooie stukken met eivorm, eieren gevormd van papier-maché, gevlochten eieren.

Februari les 6 : Ritme

De herhaling van een bepaalde vorm of de combinatie van aan elkaar verwante kleuren, schept een (golvende) lijn, of ritme.

Januari les 5 : Weven

Weven is het vervlechten van horizontale en verticale groepen, een oude techniek om textiel te maken. Dit kun je ook in de bloemsierkunst toepassen in vele variaties.

December les 4 : Eigengemaakte ster

November les 3 : Advent

Een arrangement voor de adventsperiode, de aanloopperiode naar kerst. Er zijn altijd 4 zondagen, waar elke zondag een kaars extra wordt aangestoken. De kleur in deze periode is paars. Meestal worden de kaarsen elke week lichter van kleur, maar de derde zondag is altijd roze. Er zijn tijdens de les klassiekere en moderne interpretaties op dit thema gemaakt.

Oktober les 2 : Allerzielen

Allerzielen is een dag waarop overledenen herdacht worden. Vaak door een bloemstuk naar het graf te brengen. Een deel van de gemaakte stukken zijn geheel natuurlijk afbreekbaar: geen steekschuim, ijzerdraadjes, plastic. Hierdoor zijn ze geschikt voor natuurgraven.

September les 1 : Vuurwerk

De eerste opdracht van docent Ina Doornbos was meteen spetterend : Ga voor je bloemstuk of boeket uit van de vorm en kleuren van vuurwerk.